A 30. Nemzetközi Demokratikus Oktatási Konferencia (IDEC) 2023. Nepálban felkérte az Egyesült Nemzetek Gyermekjogi Bizottságát (CRC) annak tisztázására, hogy a „kötelező oktatást” az oktatáshoz való egyetemes hozzáférés garanciájaként kell értelmezni, és nem jelentheti azt, hogy a gyermeket iskolába kényszerítik.
Az 1948-as Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata volt az oktatáshoz való jog első nemzetközi elismerése,
és a 26. cikkben fejezte ki e jog fontosságát:
„Az általános iskolai oktatás kötelező”
Bár elterjedt a „gyermekek kötelező oktatásának” értelmezése, ez nem felel meg a szóválasztás mögött meghúzódó eredeti szándéknak. Az Eleanor Roosevelt elnökletével az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatának Kidolgozásával Foglalkozó Bizottság üléseinek jegyzőkönyvei kiterjedt vitákat rögzítenek erről a szóról, amelyből világosan kitűnik, hogy a Kidolgozó Bizottságban soha senki nem szánta a „szót” kötelező” a gyermek kényszerítésére való értelmezésének.
Ehelyett a Gazdasági, Szociális és Kulturális Jogok Bizottságának (CESCR) 11. cikke kimondja:
„A kényszer eleme arra szolgál, hogy rávilágítson arra, hogy sem a szülőknek, sem a gyámoknak, sem az államnak nincs joga fakultatívnak tekinteni azt a döntést, hogy a gyermek részesüljön-e alapfokú oktatásban.”
Az IDEC 2023. számú határozata kitart amellett, hogy a gyermek mindenek felett álló érdekének elvét teljes mértékben tiszteletben kell tartani, és nem szabad megkérdőjelezni politikai és adminisztratív célszerűség miatt. Az állásfoglalást a demokratikus oktatás nemzetközi szószólói készítették a világ számos országából, élükön Richard Fransham (Kanada), Sifaan Zavahir (Srí Lanka), Henning Graner (Németország) és Je’anna Clements (Dél-Afrika) vezetésével.
A Demokratikus Oktatási Nemzetközi Konferencia 2023. október 19-én, Nepálban fogadta el ezt az állásfoglalást közgyűlésén. Az ENSZ Gyermekjogi Bizottsága elé terjesztették az ENSZ Gyermekjogi Egyezményének évfordulója alkalmából, 2023. november 20-án.
GYIK
K – Ez azt jelenti, hogy a gyerekeknek nem szabad iskolába járniuk?
V – Nem, ez azt jelenti, hogy támogatni kell a gyerekeket abban, hogy olyan oktatási formát válasszanak, amelyet ők és családjaik preferálnak, legyen az iskola, legyen az otthoni oktatás vagy más típusú oktatás.
K – Meg akarja változtatni a „kötelező” szó jelentését?
V – Nem, felkérjük a Gyermekjogi Bizottságot, hogy tisztázza, mit is jelentett ez a szó mindig is, mert a világon sok helyen zavar van ezzel kapcsolatban.
K – Ez azt jelenti, hogy az én országom nem fogadhat el olyan törvényeket, amelyek előírják az iskolai „kötelező látogatást”?
V – Vannak országok, amelyek olyan törvényeket hoznak, amelyek sértik az emberi jogokat. Az úgynevezett „kötelező oktatást” nem támogatja az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata és a Gyermekjogi Egyezmény eredeti szándéka, és nem fejezi ki a gyermek oktatáshoz való jogát.
K – Ez azt jelenti, hogy a szülők otthon hagyhatják gyermekeiket, vagy elküldhetik őket dolgozni?
V – Nem. A szülőknek támogatniuk kell gyermekeiket az oktatáshoz való joguk gyakorlásában, akár otthon, akár iskolában, akár bármilyen más, a gyermek és a család által preferált módon.
forrás:
https://tasz.hu/ovodakotelezettseg-tankotelezettseg